onsdag 7. desember 2016

Luke 7 Glutenfrie Havreflarn

Noen småkaker er helt nødvendige i julen, og havreflarn er en av disse. Jeg baker havreflarn hvert år, og disse kakene er poplære hos alle her i huset. Nesten hvert år må jeg bake en ny porsjon. Det har kanskje sammenheng med at det er blant de første småkakene jeg baker - og de er stort sett klare i kakeboksen før første søndag i advent...


Hvilken oppskrift jeg bruker når jeg baker havreflarn varierer litt fra år til år, men uansett oppskrift har jeg god erfaring med å bruke Merlange - da blir havreflarnene akkurat så sprø som de skal være. Oppskriften jeg har brukt i år har jeg også god erfaring med, og særlig når havregrynene er store er det fint å ha en skje med mel som binder kakene bedre sammen:

Havreflarn

75 gram Merlange
2,5 dl glutenfrie havregryn
1 dl sukker
1 egg
1 ss glutenfri lys melblanding
1 ts bakepulver

Oppskriften holder til 25 - 30 kaker.


Smelt smøret og hell over havregrynene. Pisk egg og sukker til eggedosis. Bland sammen alle ingrediensene. Sett små klatter på stekeplate med bakepapir og stek kakene på 210 grader i 6-7 min. Kakene flyter utover og du med sette dem på bakeplaten med god avstand.  Følg med kakene i ovnen - de er ferdige når de er brune rundt kanten. La kakene avkjøles før de flyttes. Havreflarn blir sprø når de avkjøles.


Nå er det bare å fylle kakeboksen med Havreflarn. Jeg bakte dobbel porsjon - så kanskje det holder helt til jul?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar