mandag 5. desember 2016

Luke 5: Heklede små julestjerner

Jeg synes heklet julepynt er veldig koselig - og det finnes så mange fine hekleoppskrifter. Disse små heklede julestjerner er fine å pynte med på grener (som jeg har vist på bildet undert), på juletreet eller på julepakkene. Dagens luke i julekalenderen er en enkel hekleoppskrift på stjerner som du hekler på tre omganger. Disse klarer du helt fint å hekle flere av på samme kveld.


Jeg har brukt et bomullsgarn og heklenål nummer 2. Velg en heklenål som passer til heklegarnet du velger - og dersom du går ned en nål vil stjernen bli heklet litt tettere. Det synes jeg blir finest - og det gjør at stjernen blir fastere.


Her er hekleoppskriften på stjernene:
Forkortelser: lm = luftmaske, kjm = kjedemaske, fm = fastmaske, st = stav, dbst = dobbeltstav.

1. Lag en ring av 4 lm
2. Start med 3 lm og hekle 9 st i ringen (= 10 st) og fest i den tredje lm med en kjm.
3. 1 lm, *1 fm + 1 st+ 1 dbst i første stav, 1 lm, 1 dbst + 1 st + 1 fm i neste st*. Fortsett fra *til* rundt omgangen = 5 stjernespisser, 1 kjm i første fm.

Når du har heklet stjernene ferdig ser de egentlig mer ut som små blomster enn stjerner. Derfor må de trekkes ut i stjerneform. Fukt stjernene og stryk dem strykejernet (bruk et klede mellom slik at de ikke blir misfarget). Du kan gjerne bruke strykestivelse for å stabilisere dem litt mer. Fest dem deretter på et underlag med nåler og trekk dem ut i riktig fasong. Jeg bruker en isoporplate til dette:



Når stjernene har tørket fester du en tråd i en av stjernespissene til oppheng. Stjernene kan hekles i mange farger - og røde julestjerner blir kanskje ekstra fint på juletreet? Her har jeg pyntet en av julegavene med en liten stjerne:


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar