søndag 18. desember 2016

Luke 18: Husk på småfuglene til jul

Julen handler mye om tradisjoner, god mat og kos. En av mine tradisjoner før jul er å lage fuglemat som jeg henger ut - slik at småfuglene kan kose seg litt ekstra i julen. Det er veldig enkelt å lage fuglemat, og det er en flott førjulsaktivitet å gjøre sammen med barna. Og det er jo ekstra koselig når vi kan kikke ut vinduet og se hvordan småfuglene spiser maten som vi har laget helt selv.


Jeg har tidligere skrevet om hjemmelaget fuglemat - trykk her for å komme til dette innlegget. Denne gangen har jeg brukt delfiafett, villfuglblanding, solsikkefrø og havregryn. Muffinsformer med julemotiv passer godt som former.



Smelt en pakke delfiafett i en gryte på lav varme. Hell i villfuglblanding, solsikkefrø og havregryn til blandingen er mettet - det vil si at det ikke er plass til mer frø. Lag løkker av bomullstråd og ha dem i muffinsformene. Ha fuglematen i muffinsformene, og hold litt i tråden slik at den fester seg midt i formen. Sett formene kjølig slik at blandingen stivner - jeg synes det er greit å sette dem på verandaen.


Fuglematen er ferdig - og det er 6 dager igjen til jul...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar