fredag 16. desember 2016

Luke 16: Peppermynte

Hjemmelaget konfekt hører til i julen - og det finnes veldig mange fristende oppskrifter å prøve. Jeg lar meg gjerne friste, og prøver som regel en ny oppskrift hvert år. Men det er likevel en type konfekt som har fulgt meg i alle år helt fra jeg var liten. Dette var min farmors oppskrift - og det blir det ikke jul uten peppermynte. Siden jeg er godt over gjennomsnittet glad i smaken av peppermynte er denne konfekten farlig perfekt for meg. Den opprinnelige oppskriften inneholder hvetemel - men det går helt fint å bruke glutenfritt lyst mel.



Peppermynte

5 gram glutenfritt lyst mel
1 dl melk
500 gram melis
6 dråper peppermynteolje

Kokesjokolade
Delfiafett
Kokos

Kok opp glutenfritt mel og melk til en tykk grøt. Avkjøl blandingen.
Tilsett melis og peppermynteolje. Tilsett mer melis dersom blandingen fortsatt er løs.
Sett peppermyntedeigen kjølig i en time.

Smelt 1 1/2 plate kokesjokolade sammen med 50 gram delfiafett. Trill små kuler som du trykker litt flate. Dypp i sjokolade og deretter i kokos. Peppermyntekonfekten må oppbevares kaldt.

TIPS: Peppermynteolje kan du kjøpe på et apotek.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar