mandag 11. april 2016

Negerboller

Da jeg var liten og vi hadde lyst på noe godt lagde vi gjerne negerboller. Ingrediensene i disse søtsakene fantes vanligvis i skapet, og de var lette å lage. I et anfall av søthunger med tomt godteskap husket jeg plutselig på disse go`sakene fra barndommen. Siden jeg ikke var helt sikker på innholdet - det er mange år siden jeg har laget disse - gjorde jeg et nettsøk for å friske på hukommelsen. Søkeordet var jeg veldig usikker på - er det noe som heter negerboller? Eller var det et navn som vi hadde funnet på? Men joda - jeg fikk mange treff, og jeg klarte å rekonstruere barndommens oppskrift.


Her kommer denne oppskriften. Ingrediensene til disse konfektbitene er noe de fleste har i skapet til enhver tid. Derfor er oppskriften så bra å ha i kritiske situasjoner med stort søtbehov. 

Denne oppskriften holder til cirka  15 biter (eller kuler):

100 gram mykt smør
1 dl sukker
3 dl lettkokte havregryn
2 ss kakao
2 ts vaniljesukker
2 ss sterk kaffe

Her er blandingen klar til å rulles.

Rør smør og sukker sammen og tilsett resten av ingrediensene. Rør sammen til alt er godt blandet. Sett blandingen kaldt i 30 til 60 minutter (eller så lenge du klarer å holde deg). Dette gjør det lettere å forme blandingen. Rull til kuler og deretter ruller du kulene i kokos. Negerbollene må oppbevares kaldt.



Dette er nydelige konfektbiter som er raske å lage, og de kanskje bittelitt sunnere enn mye annet godteri - siden det er havregryn som er hovedingrediensen. Det kan ihvertfall være kveldens unnskyldning for å unne seg noe ekstra godt. 

3 kommentarer:

  1. Takk! Akkurat slik vi lagde dem i min barndom! Nå blir de en del av sortene til Jul.

    SvarSlett
  2. Ja, jeg er helt enig. Noen som vil lage det med meg?

    SvarSlett
  3. bra boller men liker ikke navnet er ganske rasistisk etter min mening! men veldig gode

    SvarSlett