lørdag 10. desember 2016

Luke 10: Mosetre

Dekorasjoner laget av naturmaterialer hører til i julen, og for de som har vært på tur i skogen med kurv eller pose i høst er det nå på tide å hente frem det som er sanket inn. Jeg har passet på å plukke med meg masse mose - for mose er en av de tingene jeg bruker mest av når jeg lager dekorasjoner til jul.


Til dette mosetreet trenger du en isoporkjegle, grønn vikletråd og eventuelt vikletråd med dekor, en potte, isopor til å fylle i potta, en pinne og selvfølgelig mose. Jeg har sølv vikletråd med perler som blir kjempefint på mosetreet - men det finnes masse fine vikletråder å velge mellom i blomesterbutikken.



 
Fyll blomsterpotta med isopor. Det er for at mosetreet skal stå støtt - derfor kan du gjerne bruke noe annet i potta som vil holde mosetreet på plass. Sett pinnen i bunnen av isoporkjeglen. Dekk kjeglen med mose og bruk den grønne vikletråden til å feste mosen med. Etterpå tar du noen runder med pyntet vikletråd - og på den måten blir mosetreet pyntet til jul.  Sett mosetreet på plass i potta.


Mosetreet passer godt sammen med annen julepynt - og hvorfor ikke bruke mosen du har igjen til å lage noen søte svibelpotter? Mosen er festet rundt sviblene med litt av den fine vikletråden med sølvperler:




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar