fredag 2. desember 2016

Luke 2 - Glutenfrie Kromkaker

Hvert år lager jeg kromkaker - og dette har vi som en fast dessert til en av julemiddagene. Da fyller vi kromkakene med vaniljeis og rørte jordbær. Kjempegodt og superenkel juledessert - for kromkakene ligger jo ferdig i kakeboksen, rørte jordbær har jeg i frysen og vaniljeis er det masse av i butikken. Denne oppskriften er kjempegod - og det er en oppskrift som har fulgt meg i mange år.



Glutenfrie Kromkaker

3 egg
200 gram sukker
200 gram margarin - jeg bruker Melange
150 gram potetmel
150 gram semper mix
1 1/2 dl kaldt vann
1 ts vaniljesukker
1/2 ts kardemomme

Pisk egg og sukker til eggedosis. Smelt smøret og avkjøl det litt. Bland alt det tørre sammen - og bland så alle ingrediensene godt sammen med eggedosisen. La røren svelle 1/2 time før du steker kromkakene. Oppskriften holder til cirka 24 kromkaker. 

Jeg pleier å lage kromkaker i kopper slik at de er enkel å fylle med is og syltetøy, men de blir jo akkurat like fine og gode som kremmerhus. For det er jo helt avhengig av hva du liker best - og hva som er tradisjonen hos dere. Her står kromkakene på en rist til avkjøling:


I morgen åpner jeg tredje luke i kalenderen - håper du følger meg videre for flere førjulstips. Og så håper jeg julestemningen etterhvert kommer snikende. Jeg garanterer at kromkakeduft i huset hjelper veldig godt på akkurat det...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar