tirsdag 2. februar 2016

Sy gryteklutene selv.

I dag vil jeg dele en veldig enkel fremgangsmåte for å sy grytekluter. Det fine med å sy dem selv er at du kan få akkurat det mønsteret du ønsker på gryteklutene, og dermed kan de passe godt inn akkurat på ditt kjøkken. Kanskje en fargeklatt eller et morsomt mønster som skiller seg ut? Det er samtidig en fin måte å bruke opp restestoff - og det er akkurat det jeg har gjort.



Det første du må gjøre er å klippe til 2 stoffbiter som er cirka 2 cm større ( i begge retninger) enn det du ønsker at gryteklutene skal være (1 cm sømrom). Jeg klippet mine til 22 x 22 cm. Det vil si at den ferdige grytekluten blir 20 x 20. Så klippet jeg tykk platevatt i samme størrelse til fyll. Siden jeg først var i gang klippet jeg nok til 6 grytekluter.

Legg vatten på bordet. Deretter legger du den ene stoffbiten med vrangen mot vatten og retten opp. Så legger du den andre stoffbiten med retten ned. Det vil si at stoffbitene ligger med rettsidene mot hverandre. Så syr du alle 3 lagene sammen med 1 cm sømrom. Spar en åpning på 4-5 cm midt på den ene siden.

Slik ligger lagene med stoff når du syr.

Når du har sydd rundt grytekluten hele klipper du over alle hjørnene inntil sømmen slik:



Så vrenger du stoffet gjennom åpningen på den ene siden. Press ut hjørnene med en saks e.l. slik at de presses helt ut. Vær forsiktig så du ikke ødelegger sømmen. Press grytekluten  med strykejernet etterpå slik at sømmene presses godt.

Klipp en bit av et bånd som du ønsker å bruke til hempe. Klipp den litt lengre enn det du ønsker den skal være siden hempen skal legges inn i sømrommet på grytekluten slik:



Så syr du rundt hele grytekluten med 0,5 cm sømrom. Med denne sømmen fester du også hempen som grytekluten kan henges opp i. Så er grytekluten ferdig.


- og mitt kjøkken har fått 3 par nye grytekluter.

1 kommentar:

  1. Takk for lett forklarelig på å sy egne grytekluter.

    SvarSlett