onsdag 1. juni 2016

Syrinsukker

Det er vel ingenting som lukter mer av forsommer enn syriner. Plutselig en dag er blomstringen i gang - og å snuse inn denne lukten gir meg en herlig god følelse av sommeren som kommer. I dag har jeg fanget lukten av syriner og forsommer på glass - slik at jeg kan ta den frem igjen til høsten. Jeg har laget syrinsukker.


Syrinsukker er veldig enkelt å lage. Har du tilgang på syriner og sukker - så er mye gjort. Og så lukter det så fantasktisk godt på kjøkkenet mens du holder på å lage det. Jeg har syriner i hagen - så for meg var det enkelt å plukke med med en liten bukett.


Jeg har laget to typer: Syrinsukker og Syrinsukker med vanilje.

Rist godt av syrinene du har tatt med inn slik at alle småkryp og andre ulumskheter som ligger i blomstene kommer ut. Det er greit å få av litt pollen også. Dersom du vasker syrinene må blomstene tørke godt før de brukes. Jeg plukket av alle blomstene og lot dem ligge på kjøkkenhåndkle en times tid for å tørke før jeg brukte dem.


Forskjellen på syrinsukker med vanilje og syrinsukker er liten. Når jeg lager syrinsukker med vanilje blander jeg frøene fra en halv vaniljestang sammen med 5 dl sukker.  Deretter fortsetter du med den samme fremgangsmåten. Legg sukker og syrinblomster lagvis i glassene. Jeg har valgt tette glass slik at de skal holde godt på syrinlukten. La sukkeret stå i 2-3 dager og godgjøre seg seg før du fjerner syrinblomstene. Så er sukkeret ferdig! Så enkelt er det å ta vare på forsommeren i et glass.

Sukkeret kan du bruke på samme måte som du bruker vanlig sukker; i bakst, til bær eller i tekoppen.



Fortsatt god forsommer - og snus riktig godt inn av syrinene nå mens de blomstrer! Det varer bare så altfor kort. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar