torsdag 16. juni 2016

Gjødselvann av brennesler

Selv om brennesler er noe herk å ha i hagen - så er det helt genialt å ha det inntil tomtegrensa. Hos meg er det masse brennesler langs bakken opp til huset. Og med brennesler i bakken får jeg gjødsel til hagen.


Brenneslegjødsel er utrolig enkelt å lage. Ta på deg noen tykke hansker (jeg brukte rosehanskene mine) og fyll en bøtte breddfull med brennesler. Fyll bøtten full med vann - eller til det dekker brenneslene. Sett bøtten i skyggen og la den stå der i 2 uker og godgjøre seg. Sett et lokk på bøtta - for dette lukter ikke godt! Rør litt rundt i blandingen imellom (mens du holder deg for nesen) slik at det kommet litt oksygen i blandingen.

Bøtta er full med brennesler...


...og så fylles det vann i bøtta

Etter 2 uker siler du blandingen for planterester. Etter at du har silet gjødselvannet er det lurt å fortsette å oppbevare den med et lokk på i skyggen.

Litt guggent er det jo...

Jeg bruker blandingen omtrent som jeg bruker annen konsentrert flytende gjødsel. Jeg har en liten øse i en full vannkanne på 10 liter - cirka blandingsforhold er 1/10.

Plantene i drivhuset mitt trenger masse gjødsel nå som de er i god vekst, og gjødselvann av brennesler er enkel, effektiv og helt gratis gjødsel!


Her ligger Gråpus på trappen og følger godt med - som den hagekatten hun er så er hun ofte med i drivhuset og på rundene mine i hagen om kvelden. Flink til å grave i bedene mine er hun også...


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar