lørdag 11. juni 2016

Fra en hageentusiasts bekjennelser - på hagesenterrunde

Hvert år har jeg en hyggelig tradisjon sammen med en god hagevenninne. Vi drar på hagesenterrunde en gang i løpet juni - og gjerne etter at vi har fått feriepengene. I år var intet unntak - og i dag har vi vært på vår årlige runde.

Først på listen var Pionhagen - som ligger mellom Tønsberg og Horten. Her er det fantastisk flotte pioner og et stort utvalg. Anbefaler alle som ikke har vært der om å ta turen! Trykk her for å komme til hjemmesiden.

Her forelsket jeg meg helt i denne skjønne pionen. Stor blomst som luktet av nyperoser. Dessverre var de utsolgt for nettopp denne - ellers så hadde den helt sikkert blitt med hjem. Men Pionhagen får inn nye til høsten - så det er godt mulig at jeg tar turen da. Pionen heter Cora Stubs for de som er interessert i det - eller som jeg har lyst til å kjøpe den.



Det er fantastisk å gå langs radene med pioner og beundre de vakre blomstene. Selv om mange av pionene hadde begynt å blomstre - var det fleste fortsatt i knopp.Det er derfor god mulig at det blir enda en tur til pionhagen neste lørdag for å beundre pionene...


Det var flere enn oss som koste seg blant pionene - og det summet surret rundt oss både i og rundt blomstene. Her er en som har fullstendig dynket seg i en pion:


Neste stopp var Rom hagesenter som ligger en rett ved Pionhagen. Dette er et stort hagesenter med godt utvalg. Ikke av de billigste - men med fine planter. Medlemmer i Hagelaget får prosenter - og det er jo greit å ta med seg på hageshopping.

Vi klarte å få med oss flere potter herfra - og jeg kjøpte en vierhortensia som jeg har hatt lyst på lenge. Sammen med en rose og noen stauder hadde jeg handlevognen full på vei ut. Og her fant jeg en ny favoritt - en klematis med navnet Josephine Regal Evijohill. Flott navn til en flott blomst - bare se her:


Denne klematisen kommer inn på ønskelisten min! Jeg må bare finne ut hvor jeg kan plante den først.

Ferdigkjøpte på Rom hagesenter kjørte vi videre til Gjennestad hagesenter i Stokke. Dette er et hagesenter som er godt kjent for sine flotte planter, gode kunnskap og sitt gode utvalg. De har også en hyggelig cafe med gode lunchretter - og det var her vi begynte. For det er klart man blir en bedre hageshopper på full mage. Jeg anbefaler absolutt denne cafeen for alle som er innom Gjennestad.

På Gjennestad er det stort utvalg - og vi brukte god tid for å se på alle fristelsene. Se bildet under for de fulle staudebordene:


På vei inn i hagesenteret mellom busker og trær - her er det mye å se på:


Jeg kjøpte en vinranke som passer godt for klimaet i Norge - og det er noe som jeg har tenkt på lenge. Den er veldig vekstvillig og du får garantert druer, sa den ansatte på Gjennestad - så jeg håper på egenproduserte druer til høsten. Noen stauder og sommerblomster fant også veien opp i handlekurven. Og bare se på denne morsomme saken til å luke med. Denne måtte selvsagt også være med hjem. Nye hageredskaper er alltid gøy.


Vanligvis tar vi turen innom et hagesenter eller to til på runden vår - men vi var enige om at det kanskje var nok for lommeboken for denne gang. Og vi har jo faktisk planer om et nytt besøk i pionhagen neste lørdag...

Fornøyd med dagen, hagesenterrunden og plantene som ble med hjem - her er dagens fangst:


Ha en fortsatt flott helg i hagen - eller kanskje på et hagesenter nær deg?

2 kommentarer:

  1. Ja, vi hadde en flott dag. Hadde jo selvfølgelig glemt å kjøpe jord, så vi måtte en tur på Ek også... da fant vi jo litt til... :)

    SvarSlett
  2. Enda et hagesenter og dagen er komplett... Litt lite bare med tre... 🌸

    SvarSlett