onsdag 27. juli 2016

Urter fra hagen

I dag har jeg hatt en aldri så liten innsamling av urter fra hagen. Jeg innrømmer gjerne at jeg ikke er så veldig flink alltid til å bruke de urtene jeg har i hagen, og at mange av dem går i blomst før jeg rekker å høste. Men i år ble gressløken klippet ned på riktig tidspunkt - og persillen stod grønn og frodig i bedet.


Gressløk og persille egner seg dårlig til å tørke. Da mister de det meste av smaken. For å bevare hagens persille og gressløk lønner det seg derfor å fryse ned, og ta opp i porsjoner det du trenger.

I dag ble derfor persille og gressløk plukket inn, vasket og lagt til tørk på tørkepapir. Pass på at det tørker godt - ellers vil du finne urtene i en isklump i fryseren. Deretter ble alt klippet i smått og lagt i frysebokser. Disse urtene er fine å bruke i dressinger, supper, eggerøre eller som dryss på maten. Og siden de er fra egen hagen er de også helt uten sprøytemidler.


Ingen avling er for liten - og det føles alltid godt å kunne høste fra egen hage.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar