mandag 18. juli 2016

Ripsgele

Jeg har to ripsbusker i hagen. Bærene har allerede vært røde en stund - og jeg bestemte meg derfor for å bruke dem til noe godt. Så i dag har jeg laget ripsgele.


Siden buskene ble plantet ifjor var derfor ikke så veldig mye bær ennå. I tillegg hadde den ene av buskene hatt et luseangrep - så der var det ingenting å hente. 1 kilo rips var jeg derfor godt fornøyd med etter å ha tømt ripsbusken som faktisk hadde bær i år.


Så til fremgangsmåten. Ingrediensene som er oppgitt her er tilpasset 1 kilo rips som var det jeg hadde. Dersom du har mer rips så ganger du bare opp i forhold til den mengden som du vil lage gele av.

Det første jeg gjør er å vaske glassene jeg skal bruke godt, og så koker jeg dem et par minutter for å steriliere glassene. Dette for å øke holdbarheten til gelen. Deretter vasker jeg bærene og plukker bort blader og tykke stilker. Det gjør ingenting om det er småstilker med i kjelen når bærene koker. Dette siles bort etterpå. Legg bærene i kjelen og tilsett 3 dl vann. La dette småkoke i ca 30 min. Massen siles så gjennom et klede. Jeg bruker engangskluter til dette. Det er lurt å fukte kledet eller kluten godt i vann før du begynner å sile, slik at ikke så mye av den gode saften blir sittende igjen. Jeg fikk 7 dl saft av 1 kg rips. Press godt til slutt slik at du får med de siste dråpene.


Deretter kokes saften opp igjen. Siden mine rips var veldig modne tilsatte jeg certo pluver for å være sikker på at gelen ville stivne. Jeg brukte 35 gram (halve posen) til 7 dl saft. Ha dette i saften, rør godt og la det koke i 1 min slik at alt er godt løst opp. Så tilsettes det sukker. Jeg bruker 600 gram sukker til 7 dl saft. La alt koke i 5 til 10 minutter til sukkeret er løst opp.

Glassene fylles helt fulle og settes på hodet mens de avkjøles. Dette for å skape vakum i glasset og øke holdebarheten. Glassene oppbevares mørkt og kjølig. Jeg har mine i kjøleskap.


 Ripsgele smaker deilig både søtt og syrlig samtidig - og passer godt på brødskiva, som tilbehør til kjøttretter og til gode oster.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar