tirsdag 14. mars 2017

Et lappeteppe blir til

Helgen som var har stått i lappeteppenenes tegn. Fra lørdag formiddag til søndag ettermiddag har jeg og en venninne spredd stoffer og lapper utover spisebordet sammen med to symaskiner. Jeg har ikke sydd lappeteppe før - og dette var både gøy og spennende.


Teppet som jeg lager skal bli et lunt sommerteppe til å ha på terrassen på kjølige sommerkvelder.  Siden jeg hadde masse blått stoff liggende på syrommet bestemte jeg meg tidlig for at teppet skulle være blått. Det er jo også en fin sommerfarge.

Vi begynte på lørdag formiddag med å kutte opp masse firkanter av stoffene. Mine firkanter er kuttet i 6x6 inch - og her fikk jeg virkelig prøvd meg på en linjal som jeg har hatt liggende en stund:


Lappene ble først sydd sammen to og to - og her er kommer det en lang remse av sammensydde lapper ut på baksiden av symaskinen min:


Og så ble to til fire - og etterhvert vokser det frem et mønster av lappene som skal bli et teppe. Her har jeg lagt alle blokkene utover gulvet for å se mønsteret som danner seg:


Blokkene med fire lapper ble sydd sammen i lange remser - og remsene ble sydd sammen til et teppe. Det hvite merket øverst til høyre er nummeret på radene. Alle radene ble nummerert fra 1-7 slik at jeg skulle huske rekkefølgen. Hukommelsen er overvurdert - ihvertfall når lappene er flyttet fra gulvet til symaskinen.



Så ble alle 7 radene sydd sammen til et teppe. Det ble noen småfeil underveis, men de klarer jeg å leve med. Neste trinn er å sy på fleecestoffet til baksiden - og å quilte sammen delene. Jeg kommer med flere bilder når teppet begynner å bli ferdig. Her er resultatet så langt:

3 kommentarer:

  1. Det blir kjempeflott😊og dtørrelsen på ferdig teppe er ca 140 x 190 cm. God plass til å slumre i på sene sommerkvelder for deg og mannen og vinglassene😙

    SvarSlett