lørdag 25. mars 2017

Et enkelt glutenfritt hverdagsbrød

I dag vil jeg skrive om et enkelt og godt gutenfritt brød som jeg ofte baker. I en travel hverdag er jeg en stor tilhenger av raske og enkle løsinger - det gjelder også for brød. Siden de glutenfrie brødene som finnes i frysedisken i butikkene ofte ikke er spesielt gode på smak, så får dere her fremgangsmåten på et enkelt glutenfritt brød som er ganske raskt å lage.



Min oppskrift tar utgangspunkt i Semper mix med fiber. Dette er en mix som jeg synes smaker godt, og som jeg bruker i flere oppskrifter på brød og rundstykker. Her er oppskriften på hverdagsbrødet:

Et glutenfritt hverdagsbrød


1 pakke Semper mix med fiber
1 dl havregryn
2 ts surdeigspulver
1/2 pakke gjær
5 dl lunket vann
1/2 dl olje (jeg bruker rapsolje fordi den er nøytral på smak)
1/2 ts salt
1-2 ts brødkrydder (valgfritt)


Bland alt det tørre i en bakebolle. Løs gjæren opp i lunkent vann, og bland den i det tørre sammen med oljen. Elt deigen i noen minutter. Jeg elter for hånd - og det går helt fint. Deigen er litt løs - det skal den være. Hell den i en smurt brødform og la brødet heve i 30 minutter. Denne deigen hever veldig godt - og i dag fikk den stå litt for lenge... Deigen er på vei over kanten av formen:


Hvem sier at glutenfri gjærbakst hever dårlig? Ikke noe problem med denne deigen - så følg med mens den hever... Det ble litt beskjæring av kantene før jeg kunne sette formen i ovnen.

Brødet skal stekes i 25 minutter på 225 grader.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar