søndag 5. mars 2017

De første frøene er sådd

I dag er det ikke mye igjen av den vårstemningen jeg skrev om i mitt forrige innlegg. Da jeg kikket ut av vinduet i dag morges var drivhuset dekket av snø, og de fine snøklokkene som jeg har i bedet mitt er helt borte under et hvitt dekke. Heldigvis klarer de seg fint - og det varer nok ikke lenge før de stikker hodet frem igjen.



Vinter ute - men nå er det vår inne. I dag har jeg sådd de første frøene. Jeg har utsatt å så frøene et par uker - min erfaring er at jeg alltid sår litt for tidlig. Så med god porsjon tålmodighet og selvdisiplin bestemte jeg meg for å vente til starten av mars. I dag kom frø, potter, minidrivhus og såjord frem i planterommet i kjelleren - og jeg har sådd 3 typer tomater, persille, oregano og basilikum. Urter kommer jeg til å så en gang til for å kunne ha dem i ulike vekstfaser gjennom sommeren.


Fremover vil jeg selvfølgelig så flere frø. Først skal jeg gå gjennom frøboksen for å se hva jeg kan bruke av de frøene jeg har liggende igjen fra tidligere sesonger. For selv om noen av frøene har gått ut på dato er det min erfaring at spireprosenten ofte er god fortsatt. Jeg bare sår litt ekstra for å være helt sikker.

Nå står pottene med de nysådde frøene på badet og koser seg litt ekstra i varmen. Når de første spirene viser seg flytter jeg pottene ned i planterommet i kjelleren. Der er det ekstra plantelys - og det er litt kjøligere enn på badet.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar