søndag 29. januar 2017

Sydilla

Akkurat nå for tiden klør det kraftig i synåla. Det klør så kraftig at spisebordet til enhver tid er dekket av forskjellige stoffer og diverse syutstyr - og så snart jeg har noen ledige timer settes kontakten til symaskinen på plass i veggen. Når jeg surfer på nettet blir de forskjellige nettbutikkene med stoffer og syutstyr flittig besøkt - skulle bare ønske at det hadde vært litt mer penger på konto... For nå er det mye salg og mange gode tilbud i butikkene. Men det gir ihvertfall masse god inspirasjon til å komme i gang med de stoffene som allerede finnes i hyllene mine.


Med denne inspirasjonen setter jeg i gang - og slik ser det ut i stuen hjemme hos oss akkurat nå. Jeg skulle så gjerne hatt et eget syrom... Men så lenge får spisebordet duge - selv om det blir lite plass igjen til å spise middag på.


Jeg har tidligere skrevet om hvordan jeg har oppdaget quliting og applikasjoner. Og dette er et bekjentskap jeg har tenkt å utforske videre. Selv om det fortsatt er lenge til påske satt jeg i gang med en ny påskeduk forrige helg - og her er resultatet:



Duken er laget i friske påskefarger - og den blir fin å legge på bordet når påsken kommer. For jeg hadde faktisk ingen påskeduk fra før - men med symaskin og en stabel med stoffer så ordner jo det meste seg. Hønene mangler fortsatt øyne - men jeg har planer om å broderer dem på med svart tråd. Det er jo fortsatt lenge til påske...


Når jeg først var i litt vår og påskestemning fant jeg et mønster på en vårlig genser med båthals og 3/4 lang arm i  stabelen med mønster og blader. Genseren var veldig grei å sy (når jeg først fant ut av halsåpningen og belegget) og dermed sydde jeg to til av det samme mønsteret. Like greit når jeg først hadde klippet ut og tilpasset mønsteret. Mønsteret til genseren er hentet fra Alt om Håndarbeid Symagasin 05/2016.




Den andre genseren ble sydd av et herlig gressgrønt stoff med hvite prikker. Stoffet er kjøpt i nettbutikken til Trådsnella/Silje syr. Siden genseren ligger langt nede i skittentøyet viser jeg kun dette bildet av en liten stoffbit som ble igjen:


Stoffrester er fine å lage pannebånd av - her er to pannebånd som jeg har sydd i helgen:


Og her er enda to til som jeg har sydd på bestilling:


Pannebåndene er sydd av jersey og foret med fleece. De er derfor gode og varme - og sitter godt på hodet. Jeg selger pannebånd foret med fleece på bestilling både til barn og voksne. Ta kontakt med meg dersom du ønsker bestille. Det vil etterhvert komme et utvalg pannebånd i butikken her på bloggen. 

En ny kjole har har jeg også sydd - og jeg bare elsker det nye mønsteret til Made by Runi. Denne gangen har hun laget mønster til kjole med lang arm - noe som er perfekt for en frysepin som meg. Passformen på modellen er god og den faller veldig pent. Jeg synes stoffene og fargekombinasjonen i denne modellen fungerer veldig bra. Jeg kommer garantert til å sy flere av denne kjolen - både med hals og og med hette.


Her er en liten blomsterdetalj fra påskeduken som minner meg om at det snart er vår - og at for hver dag fremover nå blir dagene litt lengre... og vil gi meg bedre sylys om ettermiddagene!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar