fredag 20. januar 2017

Kokosbollekake

I dag publiserer jeg blogginnlegg nummer 100 på Breidablikkfruen. I tillegg er bloggen nesten 1 år gammel - det er bare 4 dager igjen. 24. januar i fjor publiserte jeg det første innlegget. Hva passer vel bedre da enn å feire med en skikkelig bursdagskake?

Da jeg var liten var den en kake i tillegg til den obligatoriske sjokoladekaken som alltid stod på bordet i barneselskapene. Det var kokosbollekake. Jeg hadde egentlig glemt bort denne kaken helt til en juletrefest for et par uker siden frisket på hukommelsen min. For på kakebordet stod det nemlig en kokosbollekake - og jeg bestemte meg derfor for å bake denne kaken hjemme. Så her er den i anledning 1 års dagen og blogginnlegg nummer 100 - kokosbollekaken:



Kokosbollekake

 

6 plater gelatin
4 eggehviter
3 dl sukker
1 ts vaniljesukker
1 dl vann
kokos

Glasur
1 plate kokesjokolade
50 gram delfiafett
kokos

Legg gelatin i bløt i kaldt vann i cirka 5 minutter. Kok opp 1 dl vann og løs opp de myke gelatinbladene i det varme vannet. Pisk eggehvitene stive (når du kan holde bollen på hodet uten at noe renner ut er de stive). Ha i sukker og vaniljesukker og visp sammen. Tilsett detn oppløste gelatinen og pisk kraftig i 15 minutter til blandingen er blank.

Bruk en springform som du sprayer med formfett. Dryss så kokos i formen og vend på den slik at den fester seg over hele formen. Du kan gjerne ha litt ekstra i bunnen av formen. Ringen på springformen kan også settes direkte på et fat. Hell i massen og la det stå kjølig i minst 4 timer.


Smelt kokesjokoladen med koksfettet, avkjøl litt og hell det over den stivnede kaken. Pass på at kaken er kald når du heller over glasuren. Dryss over litt kokos til pynt. Sett kaken kaldt frem til servering. Løsne kaken forsiktig fra formen med en skarp kniv.


Denne kaken er glutenfri, lett å lage og faller i smak både hos store og små som er glad i det søte. For kaken er veldig søt og mektig - og helt en helt perfekt kake i en barnebursdag. Bare prøv selv!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar