lørdag 16. april 2016

Sarah Bernhardt Terte

Lørdag og tid for litt ekstra helgekos. Siden vi skal ha besøk i kveld hadde jeg også en god unnskyldning til å prøve en ny kakeoppskrift. Denne oppskriften har jeg funnet på Det søte liv - et nettsted med mange gode oppskrifter på kaker og andre godsaker. Jeg gjengir oppskriften slik som jeg har laget den. Kaken er selvfølgelig glutenfri.


Sarah Bernhardt er noe som mange forbinder med smaksfulle konfektkaker til jul. Jeg har også tidligere laget den som en langpannekake. Denne oppskriften i vanlig rund kakeform har jeg derimot ikke prøvd før.
  
Sarah Bernhardt terte:

Kakebunn:
4 eggehviter
200 g mandler
200 g melis
1 ts bakepulver

Sjokoladekrem:
150 g smør
150 g melis
4 eggeplommer
100 g kokesjokolade
1 ss varm kaffe

Pynt:
Revet Sjokolade

Pisk eggehvitene stive. Mal mandlene i mandelkvern eller food processor. Bland mandlene med melis og bakepulver og vend dette forsiktig sammen med de stivpiskede eggehvitene. 

Ha deigen i en rund kakeform (24 cm) kledd med bakepapir. Stek kaken på midterste rille i ovnen på 150 grader i 40 minutter. Avkjøl kaken helt i formen før du løsner den forsiktig fra bakepapiret.

Her er kakebunnen klar til å stekes

Til sjokoladekremen piskes mykt smør og melis sammen til en luftig smørkrem. Pisk inn eggeplommene, en av gangen. Smelt kokesjokoladen forsiktig over vannbad sammen med litt varm kaffe (forsiktig så det ikke korner seg). Avkjøl litt og bland så inn i smørkremen. Sett kremen kjølig en liten stund, til den har passe smørekonsistens. Oppskriften har opprinnelig 1-2 ss Sherry i sjokoladekremen. Jeg har ikke tatt med det denne gangen - men det vil nok sette en ekstra spiss på kremen.

Bre sjokoladekremen over og pynt med raspet sjokolade. Jeg har raspet både lys og mørk sjokolade sammen, og synes at det gir en fin effekt. Oppbevar kaken i kjøleskap.


Mmmm - dette blir en deilig desssert å sette å bordet etter middagen i kveld. Skulle gjerne smakt en bit nå med en gang - men det ser liksom ikke like fint ut å sette kaken på bordet når en bit mangler...

Ha en fortsatt fin helg!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar