onsdag 27. april 2016

Ramsløk - vårens grønne gull.

En av vårens store skatter i skogen er ramsløk - også kalt for nordens hvitløk. Denne flerårige planten danner store tepper der hvor den trives, og heldig er den som har et godt ramsløksted. I år har jeg funnet et slik sted - et sted hvor ramsløkblandene brer seg som et grønt teppe utover skogsbunnen og hvor du nesten kan gå etter løklukten når du nærmer deg. Men husk at sesongen er kort, så hvis du vil plukke ramsløk så må det gjøres nå før sesongen er over.



Jeg plukket selvfølgelig med meg massevis av blader, og hele bilen luktet av løk på vei hjemover. Men hva gjør vel det når jeg kan fylle kjøkkenbenken med en slik fantastisk råvare helt gratis. Ramsløken har en sterk lukt og smak av løk - smaken kan kanskje best beskrives som en blanding av hvitløk og gressløk.


Med benken dekket av grønne blader og et kjøkken som lukter av løk var det bare å sette i gang. Først vaskes bladene i kaldt vann. Jeg brukte en salatslynge, og la så bladene ut på kjøkkenhåndkle slik at de skulle tørke raskere. Det er viktig at det ikke er vann på bladene når de brukes. Vannet vil kunne redusere holdbarheten på de ferdige produktene.

Så kunne jeg sette i gang med ramsløkproduksjonen min. Under er oppskriftene som jeg har brukt i dag:

Ramsløkolje - se på den fantastiske grønnfargen!


Ramsløkolje

100 gram ramsløk
3 dl olivenolje

Grovhakk ramsløk og kjør det i blender sammen med olivenolje i 5 minutter. Hell på rene flasker.
Oljen er fin til å bruke til marinering, i dressinger, over salater eller blandet med rømme som dipp.

Ramsløkpesto
 

Ramsløkpesto med valnøtter 

200 gram ramsløk
2 dl valnøtter
50 gram parmasan
2 ts salt
4 dl olivenolje
saften av en lime.

Ha ramsløk, valnøtter, salt og parmasan i en foodprocessor. Tilsett limesaft og olivenoljen gradvis mens blanden kjøres sammen. Kjør alt sammen til ønsket konsistens. Hell blandingen over på rene glass eller bokser.

Ramsløkpesto med mandler og sennep

2 dl mandler
50 gram parmasan
200 gram ramsløk
4 dl olivenolje
1 ss dijonsennep
Litt sitronsaft
1 ts salt og litt pepper

Ha mandler, parmasan, ramsløk, salt og pepper i en foodprocessor. Tilsett olivenolje og sitronsaft gradvis mens blandingen kjøres sammen. Kjør alt sammen til ønsket konsistens. Hell blandingen over på rene glass eller bokser.

Dersom blandingen toppes med litt olivenolje økes holdbarheten på produktet i kjøleskapet. Pass på at oljen dekker hele blandingen. Jeg oppbevarer litt i kjøleskapet, og jeg fryser også noen bokser med pesto som jeg kan ta frem senere.

Ramsløksmør

Ramsløksmør

450 gram smør
150 gram Ramsløk
Revet skall av en sitron
Litt sitronsaft

Kjør ramsløk noen ganger i foodprosessor til den er finhakket. Tilsett smør, sitronskall og sitronsaft og kjør videre til alt er godt blandet. Sett smøret kaldt. Rulles til pølser og pakkes inn i matpapir. Jeg har pakket inn i 5 pakker. Smøret kan fryses, og tas frem når det skal brukes.

Ramsløk fedig innpakket og klar til å legge i fryseren

Det ble litt ramsløk igjen - og denne la jeg i små poser i fryseren. Det kan være lurt å merke posene både med navn og vekt. Selv om jeg tror at jeg husker - så gjør jeg ikke det når jeg finner den umerkede posen i fryseren...


Nå som det nærmer seg sommer - produktene som laget av ramsløk har en kraftig smak, og egner seg godt sammen med grillmat og mye annen sommermat. Bare prøv litt ramsløksmør i den bakte poteten og noen skjeer ramsløkolje i sommerdressingen...


6 kommentarer:

  1. Så effektiv du har vært :) Dette hørtes spennende ut! Må visst en tur ut å plukke ramsløk i morgen... :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Anbefales! Det ble veldig bra! :-)

      Slett
    2. Noen som vet om et bra sted i Bergen? Skulle gjerne plukket med litt selv å laget smør med ramsløk til grill sesongen.

      Slett
  2. Skulle vært interessant å vite hvor "de store teppene" er

    SvarSlett
    Svar
    1. Noen gode tips til hvor en kan finne ramsløk?

      Slett
  3. finnes det Ramsløk rundt lillestrøm området?

    SvarSlett