lørdag 9. april 2016

Årets første hagedag

Denne helgen var satt av til hagearbeid. Jeg krysset fingrene for strålende sol, og var derfor litt skuffet da jeg våknet opp og det var overskyet. Men har man bestemt seg for hagedag - så blir det hagedag. Selv om det er med lue og ulltrøye under genser og jakke.

Kuleprimula
Det er så godt å være i gang igjen ute i hagen. Jeg har ryddet i bed, raket løv, beskjært de fleste rosene og begynt å klippe busker og trær. Og jeg har begynt planlegging av ny kjøkkenhage. Den gamle kjøkkenhagen min har jeg hatt bak huset - og her har vært litt lite sol. Derfor har jeg tenk å flytte pallekarmene mine foran huset hvor det er sol nesten hele dagen. Tenker derfor at grønnsaksavlingen min vil bli mye større denne sommeren. Gleder meg!

Dette bildet av terrassen foran huset. Her prøver jeg plasseringen av pallekarmene.
Jeg har hatt kjøkkenhagen min i pallekarmer - og har tenkt å fortsette med det selv om den flytter foran huset. Eller kanskje nettopp derfor - da blir den lett å avgrense på fremsiden av huset. Jeg synes pallekarmer er en ypperlig måte å dyrke grønnsaker på. Det er enklere å luke og holde frie for ugress, jorden blir fortere varm i pallekarmene og det hjelper faktisk litt mot brunsneglene. Selv om de finner veien opp i pallekarmen også.

Det er nok å rydde på i hagen nå på våren. Bare se på dette bedet som er dekket av eikeløv. Jeg har en stor eik på grensen av tomten, og den fyller gjerne godt opp med eikeløv om høsten - og jeg får jobben om våren.


Jeg ryddet bedet og fjernet alt løv - og se hva som skulte seg under. Jeg fikk nesten litt dårlig samvittighet for å ta bort eikeløvdyna fra de små hostaspirene. De har nok hatt det godt og varmt under dette dekket.


Under er noen bilder av det som blomstrer i hagen min akkurat nå:

Blåstjerner sprer seg lett,
og nå her jeg disse herlige blomstene mange steder i hagen.

Krokusen er på hell i mange bed nå.
Men disse små står på det fineste fortsatt.

Juleroser - en av de aller flotteste vårblomstene.
Kommer tidlig og står lenge.

Her er vårfavoritt nummer 2 
Perleblomst, som såvidt har begynt å blomstre.

Lungeurten er også godt i gang
- og de første blomstene har kommet
Det var nok å rydde på i dag, og jeg fylte opp ganske mange av disse trillebårlassene i løpet av dagen.

Grillen ble tatt frem for første gang i år - og vi koste oss med pølser til lunch:


Den ene av hagekattene var også med det meste av dagen. Navnet passer godt med hvordan han ser ut - dette er Svarten.


Solen kom etterhvert, og det ble riktig så trivelig ute i hagen. Etter en hagedag passer det godt med litt hagevin på verandaen. Og nå har også solen kommet frem.


Gleder meg til i morgen og en ny hagedag. Forehåpenligvis med mer sol enn i dag.
Det er så deilig med disse helgene uten andre planer enn bare det å tusle rundt i hagen.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar