onsdag 19. oktober 2016

Syltet gresskar

Måneden er oktober - og det er ikke lenge til Halloween. I de fleste butikker ligger det fristende oransje gresskar i grønnsaksdisken - og mange kjøper disse for å lage lykter til Halloween. Jeg hadde derimot helt andre planer for gresskaret som jeg hadde kjøpt på gårdsbutikken i nabolaget.


Syltet gresskar har jeg smakt flere ganger på lunchbord og som pickles til forskjellige typer mat - men jeg har aldri prøvd å lage det selv. Det smaker veldig godt - og det er noe med den søte eddiklaken som jeg er veldig glad i.  I år fikk jeg derfor lyst til å lage syltet gresskar selv - og her er den fremgangsmåten som jeg har brukt.



Syltet gresskar

1 kg gresskar
4 dl eddik
750 gram sukker
40 gram fersk ingefær



Del opp gresskaret, skjær bort kjerner og frø og skjær fruktkjøttet i terninger. Fjern skallet på ingefæren og skjær den i strimler.

Kok opp eddik, sukker og ingefær. Tilsett gresskarterningene og la de koke seg møre. Det tar cirka 10-15 minutter. Test med en gaffel. Fyll gresskarterningene på glass som er sterilisert på forhånd. Dette gjør du enkelt ved å rengjøre glassene godt og la dem koke i en gryte med vann et par minutter.

Kok laken videre i cirka 15 minutter til den er tyktflytende. Hell laken over gresskarterningene og sett på lokk.

Etter noen dager heller du fra laken og koker den opp på nytt. Hell laken tilbake over gresskarterningene og sett på lokket. Glassene oppbevares kaldt.

Du trenger ikke koke opp laken to ganger for å få et godt resultat, men det øker holdbarheten på produktet.

Her er dagens resultat - og her har jeg mer enn nok syltetede gresskar for det neste året:


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar