søndag 16. oktober 2016

Høstrydding i hagen og sanking av frø

Nå blir det blir kaldere ute og vinteren nærmer seg - selv om det heldigvis ikke har vært kuldegrader eller frost hos oss ennå. Denne helgen ryddet jeg derfor hagen helt ferdig for vinteren og erklærte sesongslutt. Alle potter ble tømt - og de plantene som skal overvintres er flyttet inn i kjelleren.


Kaldkomposten min ble veldig full etter at alle potter og trillebårlass ble tømt. Jeg har ingen avansert kompost - jeg har bare stablet noen pallekarmer på hverandre og putter i det meste jeg har av hageavfall. Så står det og godgjør seg til det danner seg fin jord. Siden dette er en kaldkompost tar det selvfølgelig tid - men jorden som jeg får er flott til å bruke i hagen. Og så føles det godt å ta vare på hageavfallet og å kunne bruke det - ikke bare kjøre det bort.


Samtidig som jeg har ryddet i hagen har jeg passet på å sanke frø slik at jeg kan så de samme sommerblomstene neste år. Frø er dyrt i innkjøp - og det er derfor genialt å kunne sanke selv i hagen helt gratis. Her har jeg sanket massevis av frø fra Blåkorg som jeg har i hagen:


For de som ikke har prøvd denne sommerblomsten - så er den å anbefale. Den er lettstelt, villig og tåler godt både sol, halvskygge og litt tørke. Og jeg liker godt både blåfargen og de små bustehodene.

Frøene som jeg sanker samler jeg i kaffefilter og teiper igjen og merker godt med type frø. Kaffefilter trekker ut eventuell fuktighet og gjør at frøene tørker og holder seg godt.


Ikke alle blomstene i hagen har blomstret ennå, og denne ormeklasedruen står i full knopp. Jeg krysser derfor fingerene for at den rekker å blomstre før frosten kommer.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar