onsdag 4. mai 2016

Solbrille etui

Det er mai - og nå kommer sola! En herlig langhelg ligger foran oss - og forhåpentligvis blir det mye sol! Og hva passer vel bedre da enn å lage et nytt etui til solbrillene? Da kan kanskje jeg også bli litt bedre til å passe på solbrillene mine?

For jeg innrømmer det så gjerne - jeg har en lei tendens til å slenge solbrillene mine rundt omkring i stoler, bord og vesker, og av den grunn kjøper jeg stort sett billige solbriller fra HM. Da er det liksom ikke så farlig med riper i glassene og knekk i bøylene.

Derfor passer det det bra å lage etui til solbrillene mine. Dette lille syprosjektet passer godt til å bruke opp stoffrester som har en tendens til å hope seg opp i resteskuffen - og det er også et raskt lite prosjekt å sette i gang med. Jeg laget derfor flere etuier slik at jeg kan ha til oppbevaring både i bil, vesker og hjemme.


Dette trenger du: To bomullsstoff, et som du vil bruke som ytterstoff og et som du vil bruke som forstoff. Jeg har brukt et litt kraftig bomullsstoff som ytterstoff og et tynnere bomullsstoff til for. I tillegg trenger du platevatt.

Slik gjør du det: Klipp ytterstoff, forstoff og platevatt i rektangler som måler 20x11 cm Du trenger to rektangler av av hver type stoff og av platevatten. Det vil si 6 deler totalt. Målene er inkludert sømrom på 1 cm.

Her har jeg klippet opp til mange etuier.
Klipp av 1.5 cm av ytterstoffet og av platevatten slik at disse bitene er litt kortere enn forstoffet.


 Legg ytterstoffbitene mot hverandre rett mot rett med platevatt på hver side. Se bilde under:

Platevatt - stoff rette mot rette - platevatt

Legg også forstoffet sammen rett mot rett. Sy en søm rundt 3 sider på både forstoffet og på ytterstoffet med 1 cm sømrom. La den ene kortsiden være åpen:


Klipp av hjørnene inntil sømmen og klipp alle sidene jevne dersom det er behov for dette:


Vreng både forposen over på rettsiden og stapp den opp i den andre posen slik at rettsidene av stoffene vender mot hverandre. Det vil si at vrangsiden av foret nå vender innover i posen. Sy en søm rundt kanten (sømrom 1 cm) og la en liten åpning stå åpen til å vrenge stoffet gjennom.

 

Vreng ut foret gjennom åpningen i sømmen. Deretter vrenges resten av posen gjennom det samme hullet. Se bildene under:


Stapp forposen inn i den andre posen og trekk foret litt tilbake og over kanten. Siden forposen er 1.5 cm lengre kan det lages en liten kant øverst ved å dra foret litt tilbake over kanten.Sy en søm rundt kanten av posen slik at den øverste kanten på etuiet sitter fast. Sy forsiktig slik at du ikke syr gjennom for mange lag. Vrengeåpningen øverst på etuiet lukkes også ved at du syr denne sømmen:


Dytt foret godt tilbake i posen. Bruk en blyant eller lignende til å få stoffet godt ut i hjørnene. Klipp alle tråder. Nå har et nytt etui til solbrillene dine:


Lag gjerne flere etuier når du først er i gang. Det har jeg gjort:


Jeg håper du får lyst til å sy disse - og jeg blir ekstra glad om du legger igjen en kommentar til meg under.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar