lørdag 28. mai 2016

Endelig har jeg ny kjøkkenhage

Endelig - nå er den nye kjøkkenhagen min på plass og jeg har sådd de første frøene! Hele dagen har gått med på å planere, plassere pallekarmer og spa jord. Og til slutt kom det morsomme - å så frøene.


Jeg har tidligere hatt pallekarmkjøkkenhagen min bak huset - men her er det litt lite sol til å kunne få et godt resultat. Grønnsaker liker som kjent masse sol, og derfor har jeg flyttet alt foran huset som bader i sol det meste av dagen. Kjøkkenhagen min består av pallekarmer - ikke så mange - men mange nok til å gi meg et godt utvalg av sommerens grønnsaker fra egen hage. For det er jo disse grønnsakene som smaker aller best!

Det er enorme mengder jord som går med når pallekarmene skal fylles - og vi måtte på hagesenteret en gang ekstra for å hente mer jord. Det er godt at vi bor i nærheten - og at det ikke er lange svippen. Selv om det kan være en utfording andre ganger når jeg bare "trenger" noe på hagesenteret...

Nå er kassene breddfulle av ny, ferdiggjødslet jord fra hagesenteret. Jeg har lagt duk i bunnen av pallekarmene for å unngå at det kommer ugress nedenifra.


Langs siden av huset har jeg også plassert pallekarmer. Her er det sol fra midten av dagen og nesten helt til den går ned på kvelden. Det er også veldig lunt inntil denne veggen.


 Så var det frøvalget. Her har jeg full gjennomgang av frøene på trappa:


Valget falt på 2 typer plukksalat, 2 typer reddik, sukkererter, brekkbønner, salatløk, persillerot, dill, sennep, ruccola, pastinakk og rødbeter. Alt klart til å så frøene i den nye kjøkkenhagen. Jeg lager rette rader i pallekarmene, og trykker jorden litt hard og vanner i radene før jeg sår frøene.


Ferdig sådd og radene er merket. Siden hukommelse er oppskrytt er god merking av radene en nødvendighet.


Pallekarmene som er plassert langs husveggen skal fylles også. Her har jeg plassert gressløk, pipløk og etterhvert kommer det squash.I den midterste pallekarmen har jeg spiselige blomster: agurkurt, kryddertagetes, ringblomst og en selvsådd liten stemorfiol. Persille har også fått plass her. Den øverste pallekarmen har jeg ennå ikke bestemt meg for.



En liten overraskelse ventet på meg i drivhuset da jeg startet med kveldsvanningen. Den første agruken var klar for å høstes. Nå er sesongen i gang. Det er sommer!


Jeg er strålende fornøyd med at den nye kjøkkenhagen min er ferdig - og nå gleder jeg meg til det begynner å spire i pallekarmene. Flere bilder og flere erfaringer fra kjøkkenhagen vil komme på bloggen utover sommeren.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar