lørdag 10. juni 2017

Årets hagesenterrunde

En venninne og jeg har en hyggelig tradisjon i juni. Det er hagesenterrunde inkludert lunch på Gjennestad hagesenter. Vi er veldig heldige i Vestfold som har mange fine hagesentre å velge mellom - og hvert år må vi velge ut noen som vi drar på. Siden lunchen alltid er på Gjennestad er dette hagesenteret selvskreven. I år har vi også vært på EK hagesenter i Sandefjord og på Vegge Gård Hagesenter i Horten.


Første hagesenter ut denne lørdagen var EK i Sandefjord. Dette hagesenteret ligger ikke langt fra der jeg bor - og det besøkes derfor flittig gjennom hele sesongen. EK har et stort og variert utvalg av planter, og de har ganske gode priser sammenlignet med mange andre hagesentre. De er spesielt kjent for roseutvalget. Bare se på dette havet av roser:


Selvfølgelig ble det med noen roser hjem sammen med en busk, sommerblomster og stauder. Endelig fikk jeg kjøpt Lykkefunn som jeg har ønsket meg lenge. Her er flere bilder fra EK Hagesenter. Og for dere som ikke har vært her - dette er et flott hagesenter som er verd et besøk!



På Vegge Gård Hagesenter har jeg derimot ikke vært før. Det viste seg å være en hyggelig overraskelse. Her var det et stort og variert uvalg av stauder - og mange som jeg ikke har sett andre steder. De har også et godt utvalg av busker og litt sommerblomster. En stjernebusk og flere stauder var trygt plassert i bilen da vi kjørte fra Vegge Gård. Vi kommer tilbake neste år lovet vi mannen som ekspederte oss i kassen. Helt sikkert!






Så var det klart for Gjennestad og lunch. Gjennestad Hagesenter i Sandefjord (tidligere Stokke) har en koselig kafe i tilknytning til hagesenteret hvor de serverer småretter, kaffe og kaker. Her er det glutenfritt brød, og derfor kunne jeg bestille smørbrød med brie, bacon og rødbeter - mmmm! Og med mat i magen var vi klar for hagesenterdelen av Gjennestad.


Siden kortet allerede var ganske varmt fra tidligere kjøp den dagen kjøpte jeg bare 2 engelske pelargonia og krydderurter. Men bare se på disse flotte staudebordene. Gjennestad har et fantastisk utvalg av stauder.



Etter besøket på Gjennestad og noen feriepenger fattigere bestemte vi oss for at bilen var full nok. Faktisk! Her er resultatet etter årets hagesenterrunde plassert på trappen. Og sånn om dette blir det full bil og glade jenter av:


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar