tirsdag 8. januar 2019

Hekleoppskrift på grytekluter

Årets første hekleprosjekt er ferdig, og det er tykke og solide grytekluter som har et litt julete preg. Og joda - julen er akkurat ferdig. Men som jeg skrev i et tidligere innlegg er jeg alltid for sent ute med de hjemmelagede gavene. Ambisjonene er store hvert år - og omtrent i midten av desember innser jeg at jeg faktisk ikke kommer i mål med alle planene mine dette året heller. Så i år begynner jeg tidlig. Og det aller første som er ferdig er disse gryteklutene:


For dere som vil henge dere på "det er aldri for tidlig å begynne med julegavene" - eller for dere som har lyst på nye grytekluter. Her er hekleoppskriften:

Bruk et litt kraftig bomullsgarn. Mine grytekluter er heklet av mellomtykt bomullsgarn fra Europris. Jeg har gått ned en hel størrelse på heklenålen i forhold til hva som er anbefalt. Det gir tykkere grytekluter - sånn at du ikke brenner fingrene når juleribba skal ut av ovnen.


Legg opp 47 lm (eller det antall masker du vil ha for riktig størrelse på grytekluten. Maskeantallet må være ujevnt).
Forkortelser: lm = luftmasker, fm = fastmaske, st = stav, kjm = kjedemaske, omg = omgang

1. rad: Hekle 1. st i 3 lm fra nålen, og fortsett med  1 st i hver lm raden ut, til sammen 45 st. Snu.
2. rad: 3 lm (erstatter 1. st) *1 st rundt 2. st fra forrige rad, 1 st rundt neste st fra forrige rad, 1 st i st, 1 st i neste st* gjenta *-*
3. rad og videre til grytekluten er kvadratisk: gjenta 2. rad.

Avslutt med en pyntekant rundt grytekluten. Jeg har brukt rødt garn som gir en fin kontrast til det grå. Det gjør også gryteklutene litt mer julete.
1. omg: 1 fm i den første st. *2 lm. Hopp over 2 st. 1 fm i neste st.* Fortsett ut raden. På neste side gjør du på samme med cirka samme avstand mellom hver fm som om det hadde vært 2 st. Gjør de to neste sidene på samme måte og avslutt med kjm i første fm. Pass på at kanten hverken strammer eller bulker seg - men at det ligger rett langs grytekluten.
Juster det i hjørnet slik at det legger som som en bue rundt hjørnet på denne måten:


2. omg: En fm rundt første luftmaskebue. *3 lm. 1 fm i første lm. 1 fm rundt neste luftmaskebue.* Fortsett på samme måte rundt grytekluten og avslutt med en kjedemaske i første fastmaske.


Til slutt hekler du en løkke til å henge opp grytekluten med. Jeg heklet på denne måten måten:


Fest alle løse tråder og grytekluten er ferdig. Jeg har den aller første gaven klar - og det gjør ikke noe om jeg legger ut bilde her. Alle har glemt det om et år uansett. For det er jo faktiske ganske lenge til jul.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar