lørdag 5. mars 2016

Pølsekurs og oppskrift på kyllingpølser

Det er alltid gøy å lære noe nytt, og denne lørdagen jeg lært å lage pølser. Jeg har vært på kurs i regi av husfliden på Nøtterøy, og kurset var både spennende og lærerikt. Etterhvert skjønte jeg at det å lage pølser kanskje ikke er så vanskelig som jeg hadde trodd.

Ferdige pølser

Kurset ble delt i 3 grupper som laget forskjellige typer av pølser, og så delte vi resultatet av produksjonen mellom gruppene etterpå. Min gruppe laget kyllingpølser. Det er denne oppskriften jeg deler her:

KYLLINGPØLSER
500 gram kylling eller kalkunfilet
400 gram kyllingkjøttdeig
100 - 200 gram spekk
1 dl isvann eller iskald hvitvin
15 gram salt
1.5 gram malt pepper
0.5 gram ingefær
0.5 gram muskat
1 g paprikapulver

evt. chilli, urter, sitron, 1 mellomstor løk etter smak

Vi brukte revet sitronskall og sitronsaft i pølsene - noe som ga en herlig frisk smak.

Fremgangsmåte:
Alle råvarer må være kalde - og farsen må ikke overskride 15 grader.
Kyllingkjøttdeig blandes med salt og væske til en bindefarse.
Spekk kvernes i kjøttkvern gjennom fin hullskive og blandes i farsen.
Kyllingbryst finhakkes i små, små biter (kan kvernes gjennom grov hullskive)
Krydder blandes inn.
Alt blandes sammen (knas sammen med hendene) til alt er jevnt fordelt og farsen binder godt sammen.

Her knas farsen sammen
Temperaturen må holdes så lav som mulig og må ikke komme over 15 grader. Fyll farsen i fåretarm (svinetarm kan også brukes - da blir pølsene tykkere) og tvinn pølsene til ønsket størrelse. Tarmene er saltet på forhånd og har lagt i vann i minst 1/2 time før de skal brukes.

Tarmene fylles med kjøttfarse
Pølsene skal trekkes ved maks 78 grader til en kjernetemperatur på 72 grader. Vi lot dem trekke i 12 minutter, men dette er avhengig av tykkelsen på pølsene. For litt tykkere pølser tar det 20 til 30 min. Avkjøl pølsene i isvann i 4-5 min etterpå. 

Pølsene er klare til å trekkes i varmt vann
Pølsene er holdbare cirka 10 dager i kjøleskap - eller legg dem i fryseren.

Det er gøy å lære noe nytt - spesielt når resultatet av kurset smaker så godt. Pølser skal jeg helt klart lage flere ganger - og gjerne prøve ut flere forskjellige typer.

Ha en fortsatt fin helg - om den er med eller uten pølser!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar