tirsdag 15. mars 2016

Nye syprosjekter på overlocken

What to do når symaskinen fortsatt er ødelagt - og jeg ennå ikke har fått den inn på verksted. Ganske krise egentlig når trangen til å sy melder seg... Da kommer overlocken frem, for heldigvis har jeg en overlock. Selv om det er mye den ikke fungerer så godt til, så er det masse gøy som kan lages med denne maskinen. Spesielt når det gjelder jersey stoffer. Og det var nettopp på grunn av muligheten til å kunne sy elastiske sømmer som gjorde at jeg skaffet meg en overlock maskin.

Så da var det bare å sette i gang. Jeg hadde liggende to kjempefine jerseystoffer som jeg hadde lyst til å lage noe fint av. Valget falt på en myk og deilig genser med ribb og en t-skjorte.


Egentlig hadde jeg tenkt å prøve en tvillingnål til kantene på t-skjorten. Jeg har kjøpt en tvillingnål for en stund siden - men har ikke prøvd den ennå (bare et mislykket forsøkt som jeg prøver å fortrenge). Så da ble det å tenke nytt i forhold til kantene. Dette ble løsningen:





Jeg er fortsatt litt usikker på stoffbredden på kantingen, men dette kan jeg prøve meg frem på neste t-skjorte for å finne den riktige bredden. Det viktigste nå var at jeg fikk den ferdig uten den vanlige symaskinen min. Jeg ble egentlig ganske fornøyd med resultatet. Stoffet jeg har brukt er fargerikt og t-skjorten er en lang og romslig modell.



Det ble også til at jeg laget meg en ny genser. Et mykt og deilig jerseystoff ble til en genser med ribb. Denne er jeg veldig fornøyd med, og kommer nok til å bruke masse. Genseren er en lang modell, og mønsteret fant jeg i "Alt om Håndarbeid":


Her har jeg laget kantingen med ribb, noe som fungerer veldig godt med overlock:


Jeg er godt fornøyd med resultatet av syprosjektene på overlocken, og jeg er spesielt glad for overlock maskinen min nå som symaskinen er ute av drift.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar