fredag 11. mars 2016

Det vokser og gror i kjelleren

Jeg er så heldig at jeg har et rom med ekstra plantelys i kjelleren. Derfor kan jeg begynne litt tidligere med å så de første frøene enn det jeg hadde mulighet til med bare en vinduskarm. Årets første frø er priklet og har allerede blitt småplanter - og de fleste frøene jeg har sådd har spirt. Siden vi er i midten av mars er det snart tid for å få noen flere frø i jorden.


På bildet under er basilikum i god vekst. Jeg pleier jeg å så basilikum i to omganger slik at jeg har tilgang til fersk basilikum hele sommeren. Selv om basilikum er litt sart og ikke alltid trives like godt med den norske sommeren, så har jeg god erfaring med de som jeg sår selv. De blir mer hardføre og tåler den ustabile norske sommeren bedre.


Tomatene er også i god vekst. Jeg har sådd 3 forskjellige typer kisebærtomater - to røde og en gul. Tomatene blir også sådd i to omganger. Jeg skulle gjerne sådd alle samtidig, men tomatplantene vokser fort og da blir det dårlig plass på planterommet etterhvert. Disse tomatplantene vil gi tomater i juli:


Det har kommet mange nye skudd på de Fuchsia- og Pelargonia plantene som jeg har overvintret, og jeg har tatt stiklinger fra disse. Stiklingene setter jeg i torvbriketter i et miniveksthus. Da pleier de å utvikle fine røtter. Når jeg ser at det stikker små hvite røtter ut av ut av torvbrikettene, planter jeg dem i mer jord - slik at de får næring og mer jord å utfolde seg på.


Slik ser det ut i kjelleren min akkurat nå. Og dette er bare begynnelsen. Jeg har flere frø som skal i jorden i løpet av mars og april, slik at plantene får en god start på den nye sesongen.


Nå som dagene blir lengre og lysere er det veldig hyggelig å holde på med disse vårsyslene. Det er deilig å være godt i gang med sesongen - og å vite at sommeren nærmer seg.

Ha en fortsatt fin helg! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar