søndag 24. januar 2016

Vekke opp Fuchsia

Nå i slutten av januar begynner såvidt forberedelser til vår og sommer. Jeg har noen Fuchsia og Pelargonium som jeg har overvintret under verst tenkelige forhold. De står varmt, tørt og mørkt. Likevel går det som regel bra med de fleste av plantene.

Nå tiden kommet for å vekke plantene med litt vann og mer lys. Hovedgrunnen til at jeg overvintrer plantene er at jeg får mange stiklinger som jeg kan lage nye planter av. En stor bonus er at plantene som overvintres vokser seg større og kraftigere for hvert år.

Plantene som jeg trekker frem fra kjelleren ser omtrent slik ut som bildet under. De tre første Fuchsiaplantene fikk nå i helgen litt mer lys og vann.



Ser ganske stusselige ut foreløpig... Noen av dem har noen lange gjennomsiktige skudd som jeg klipper bort. Det finnes også noen små skudd som ser lovende ut for vårens stiklinger.



Når jeg starter med vanningen hender det ganske ofte at jeg vekker andre ting som ligger i jorden. Hærmygg er ganske vanlig, og Fuchsia har en lei tendens til å våkne med lus. I fjor fikk jeg tips om å vanne med middelet på bildet under, og det fungerte veldig godt.



Jeg anbefaler de som vekker opp planter å prøve ut dette middelet. Bedre å vanne jorden med litt av dette enn å måtte sprøyte plantene senere.

Her blir det mange fine stiklinger som jeg kan lage fine planter av til våren. Jeg vil komme tilbake til resultatene i innlegg på bloggen utover våren.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar