onsdag 27. januar 2016

Hjemmelaget fuglemat

Selv om jeg sier at det snart er vår, så er det jo slik at det fortsatt ligger snø ute - og det er lite mat til småfuglene. Det er hyggelig å mate småfuglene om vinteren, og ekstra hyggelig er det å lage noe av denne maten selv. Lett er det også.



Vi laget fuglemat før jul, men det har for lengst forsvunnet. Jeg fant derfor ut at det var på tide å lage en ny porsjon. Småfuglene liker godt disse hjemmelagede godbitene, og det fører derfor til flere småfugler i hagen.

I dag brukte jeg en blanding av frø og nøtter som jeg har kjøpt på Europris, havregryn og delfiafett. 



Delfiafettet smeltes og nøtter, frø og havregryn blandes inn i fettet til blandingen er helt mettet. Det vil si at det ikke er plass til mer. Fettet er det som holder blandingen sammen.



Nærbilde av blandingen. Det er kanskje ikke så rart at fuglene er begeistret for den hjemmelagde fuglematen?



Jeg pleier å ha blandingen i plastkurs, men mange forskjellige former kan brukes. Her er det bare å bruke fantasien. Til jul har vi ofte brukt pepperkakeformer.



Surr hyssingen noen ganger rundt nede i glasset når du har i blandingen, så fester den seg bedre. Du kan ellers risikere at du drar hyssingen rett ut når du løsner blandingen fra formen. Så er det bare å fylle formene.



Setter du formene ut nå som det er kaldt, stivner de raskt. Dersom du har problemer med å løsne blandingen fra formen hjelper det å holde den raskt under varmt vann. Da løsner det lett.

Dette er en fin aktivitet å gjøre sammen med barna, og de synes det er gøy å se at fuglene spiser fuglematen de selv har vært med på å lage. Og det synes jeg også...


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar