søndag 3. september 2017

Bringebærsyltetøyet er på glass

Endelig er årets bringebærsyltetøy på glass. På grunn av lite syltetid i årets bringebærsesong, ble kassen med bringebær som jeg kjøpte i juli lagt i fryseren. Denne helgen ble de bærene tatt opp av fryseren. Nå var det tid for bingebærsyltetøy.

 

Før jeg koker opp syltetøyet passer jeg på at alle glass er godt rengjort. Jeg koker dem også noen minutter i kokende vann før jeg heller på syltetøyet. Dette sikrer god holdbarhet hele vinteren. Jeg har faktisk syltetøy som har stått i 2 år eller mer - og fortsatt er like fine. Her er glassene klare for årets bingebærsyltetøy:


Jeg har skrevet om fremgangsmåten for bingebærsyltetøy i et tideligere innlegg. Trykk her for å komme til denne beskrivelsen. I år reduserte jeg sukkermengden til 0,8 kg for 2 kg bringebær - og det fungerte veldig bra. Trenger jo ikke tilsette mer sukker enn nødvendig...


11 glass med bringebærsyltetøy ble det av 3 kg bringebær. Bringebærsyltetøy er populært hos oss - og jeg håper disse glassene holder hele vinteren. Helt frem til ny bringebærsesong neste sommer...


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar