lørdag 25. november 2017

Havreflarn - glutenfrie selvfølgelig

En av småkakene som først kommer i boks her i huset er havreflarn. De er enkle å lage og nesten litt sunne siden det er så mye havregryn i kakene. Men bare nesten - og bare hvis jeg ikke ser på sukkermengden... Når lukten av nybakte havreflarn fyller huset er jula i gang. Derfor vil jeg dele oppskriften jeg bruker her på bloggen - og den er selvfølgelig helt glutenfri.



Glutenfrie Havreflarn

100 gram smør
3 dl glutenfrie havregryn
1 egg
1.5 dl sukker
1 ss glutenfritt mel
1 ts bakepulver

Smelt smøret og rør inn havregrynene. Pisk egg og sukker luftig. Bland mel med bakepulver og rør alt forsiktig sammen. Bruk 2 ts og sett dem på bakeplate med god avstand. De renner mye utover. Bruk cirka 1 ts røre til hver kake. Stek dem midt i ovnen på 175 grader i 7-8 minutter. Følg med på kakene. Når de begynner å bli litt brune i kanten er de ferdige.

Hvis noen av kakene flyter sammen i ovnen skjæres de fra hverandre før de er avkjølt. La kakene avkjøles litt på platen før de legges på en rist. Jeg baker gjerne to porsjoner når jeg først er i gang.


Da er den første kakeboksen fyllt opp til jul - selv om disse er så gode at de ofte må bakes en runde til før jul kommer...




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar