lørdag 11. februar 2017

Glutenfri pizzabunn

Fredag er pizzakveld hos oss, og her i huset er det mannen som har ansvaret for å lage pizza. Siden det er 3 sultne tenåringer i hus, og jeg må ha en glutenfri variant, er produksjonen av pizza stor her på fredagskveldene. Det betyr nemlig at det er 3 pizzaer som skal lages.

Glutenfri pizzabunn er ikke så lett å få bra, men nå har vi funnet frem til en oppskrift som fungerer veldig godt. Den hever bra og smaker akkurat som en god pizzabunn skal gjøre. Saftig og litt sprø. Siden det var pizzakveld i går så deler jeg oppskriften med dere på bloggen i dag:



Glutenfri pizzabunn

2,5 dl lunket vann
25 gram gjær (1/2 pakke)
1 ss olivenolje
2 ts fiberhusk
1 ts sukker
1 ts salt
3,5 dl Schär Bread - mix - mix B

Løs gjæren opp i lunket vann (cirka 37 grader). Bruk fersk gjær - det gir best resultat. Tilsett resten av ingrediensene bortsett fra melet og la det svelle i 4 minutter. Bland inn melet. Sett deigen til heving i 45 min/1 time. Når deigen har hevet nok trykkes den ut i en langpanne som er dekket med bakepapir. La deigen heve 30 minutter til i langpannen under et kjøkkenhåndkle. Legg på det fyllet du har lyst på og stek den på 250 grader i 15-20 minutter. Bunnen blir best på nederste rille i vanlig ovn, ikke bruk varmluft.


Det som er viktig i denne oppskriften er at du bruker fersk gjær og at bunnen heves lenge nok. Jeg har god erfaring med Schär Bread mix, og jeg anbefaler derfor at du bruker denne melmiksen. Her er pizzaen klar til å settes i ovnen:


Oppskriften fungerer faktisk like godt hver gang. Det er viktig å la pizzaen stå i ovnen lenge nok slik at den får en litt sprø konsistens i kantene/bunnen. Min erfaring er at glutenfri pizzabunn trenger et par minutter lengre steketid enn vanlig pizzabunn for å få den rette konsistensen.

Her er pizzaen ferdig og fredagskvelden med pizzakos kan begynne:


Ha en fortsatt flott helg!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar