fredag 1. april 2016

Spise glutenfritt i Roma

Jeg var ikke helt sikker på hva jeg reiste til sånn matmessig da jeg kom til Roma. Tidligere besøk i Italia har ikke vært bare gode erfaringer når det gjelder glutenfri mat, og jeg var derfor litt spent på hva jeg ville oppleve her. Og det viste seg å bli en veldig god opplevelse! Å spise glutenfritt i Roma er overraskende lett. På alle restauranter jeg kom visste de godt hva det ville si å spise glutenfritt, og de hadde mange alternativer på menyen som jeg kunne velge mellom. Alle stedene jeg hvor jeg spurte etter fikk jeg servert glutenfri pasta og spagetti. De kunne faktisk lage de fleste gode italienske pasterettene helt glutenfritt. For et paradis!

Utsikt fra en uterestaurant på Piazza Navona
Av erfaring hadde jeg forberedt meg godt før reisen, og hadde funnet frem til restauranter som serverte glutenfri mat. Vi var innom 3 av disse restauratene, og det er disse jeg vil skrive om nå. Alle de tre glutenfrie restaurantene innfridde til mine forventninger. De var hyggelige, med god service og veldig god mat.

Den første av de tre restaurantene var La Soffitta Renovatio. Denne restauranten ligger i nærheten av Vatikanstaten. Resturaten ligger en trapp ned fra gatenivå, og litt utenfor turistløypa. Dette er en hyggelig Trattoria med en veldig god husets rødvin. Her bestilte jeg pizza, og var rett og slett superfornøyd over å kunne spise italiensk pizza i Roma. Og pizzaen den var god - kjempegod!

Pizza på La Soffitta Renovatio
Den glutenfrie pizzaen var merket med et flagg. Det var ikke akkurat så mye igjen av pizzaen da jeg kom på at det var lurt å ta bilde også av flagget...


Siden vi bodde i området Trastevere hadde jeg også sett meg ut il Tulipano nero, en Trattoria med en stor glutenfri meny. Her er det også en utendørs servering, men siden dette var en kveld hvor det var litt kjølig var et greit å sitte inn i den hyggelige restauraten.


Det viste seg at alle rettene på menyen kunne lages glutenfrie. Den glutenfrie versjonen kostet en euro eller to mer enn den vanlige. Men hva gjør vel det når jeg har fri tilgang til hele menyen helt glutenfritt!! Snakk om å være i restauranthimmelen. Trattorien var kjempekoselig med personlig service. Her er et bilde av hvordan stilen er inne i restauraten:


Jeg hadde på hele turen sett med lange øyne på de fristende bruschettaene - så dette måtte jeg bestille til forrett. Porsjonen var stor - og både brødet og tomatene smakte nydelig. Jeg orket derfor ikke all spagettien som jeg hadde bestilt til hovedrett - noe som gjorde servitøren bekymret for om jeg kanskje ikke likte det. Men jeg beroliget han med å vise til størrelsen på forretten, og han forstod det.


Servitøren klarte likevel å overbevise oss om å dele en Tiramisu til dessert. Å himmel!! Fantastisco!! Siste kvelden i Roma måtte jeg tilbake til denne restauraten bare for å spise glutenfri Tiramisu.


Det tredje stedet vi besøkte var Voglia Pizza. Dette stedet egner seg nok best til lunch eller tidlig middag, og er nok ikke et sted å sitte utover kvelden. Vi gikk innom her etter en lang dag med shopping og sightseeing i Roma. Også her spiste jeg Pizza - for det er jo noe eget med å spise pizza i Italia. Kjempegod og stedet anbefales absolutt for et pizzabesøk. Ligger i en koselig liten gate ikke så langt fra Tiberen.


Her er pizzaen jeg spiste på Voglia di Pizza. Også her var den glutenfrie maten merket med et flagg:


Mitt inntrykk av Roma er at de kan glutenfritt og det finnes mange alternativer på de fleste menyer. Det at det finnes egne glutenfrie restuaranter som spesialiserer seg nettopp på dette gjør Roma det til en flott matby for oss som spiser uten gluten.

Til slutt enda en liten anbefaling. På alle steder vi spiste var husets vin - både den hvite og den røde - veldig god på smak. Husets vin har også gjerne en veldig god pris - særlig for oss fra Norge som er vant til helt andre vinpriser når vi er på restaurant.

Husets rødvin på La Soffitta Renovatio

Jeg håper at dette er gode tips for alle Romaferierende som ser etter glutenfrie restauranter. Jeg kan trygt anbefale alle tre som jeg har beskrevet i dette innlegget.

Her er adressene til restauratene:
La Soffitta Renovatio, Piazza del Risorimento 46/A
il Tulipano nero, Via Roma Libera 15
Voglia di Pizza, Via dei Giubbonari 33

Buon Apettito!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar