søndag 1. september 2019

Farmors syltede agurker

Det er to oppskrifter jeg har med meg fra min farmor. Den ene er mintkonfekt som jeg lager til jul. Klikk her for å finne den. Den andre oppskriften er syltede agurker. For en ting er helt sikkert - de agurkene du sylter selv er veldig mye bedre enn de som kan kjøpes i butikken. Siden det nå er agurktid anbefaler jeg derfor at du kjøper sylteagurker og prøver min oppskrift. Jeg kjøper agurker fra en gård i nærheten, men du kan sikkert finne det i mange butikker som sesongvare. 



Jeg har brukt omtrent 2 kg agurker - og det ble 7 mellomstore glass med syltede agurker. Men du bruker selvfølgelig så mye eller lite agurker som du trenger. Husk at dette også er superfine gaver.




Vask agurkene godt. Skjær agurkene i skiver og legg dem i saltvann 1 døgn i kjøleskapet. Bruk cirka 3 store ss salt blandet i vannet. 




Vask glassene og sterilisere dem ved å koke glass og lokk et par minutter.
Kok så opp:
2 deler eddik, 1 del vann og 1 del sukker.
Legg agurkene i de rene glassene. Legg dill og sorte pepperkorn mellom agurkskivene. Hell eddikblandingen over agurkene til glassene er helt fulle. Skru korken godt igjen og sett glasset på hodet. La det avkjøles.




Neste dag heller du eddikblandingen ut av glassene og koker det opp på nytt. Hell blandingen over agurkene, skru på lokket og sett glasset på hodet. Det samme gjentas på dag tre. Nå er agurkene ferdige etter 3 oppkok av eddikblandingen. 



Oppbevar agurkene kjølig og mørkt. Syltede agurker som lages på denne måten har lang holdbarhet - og de smaker akkurat like godt neste år når det er på tide å lage en ny porsjon. Hvis det er noe igjen da...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar